Światowy Tydzień
Przedsiębiorczości w Małopolsce

Dotychczasowe Edycje

img

Strona Główna

2016

O odwadze w biznesie … czyli jak oswoić lęk przed porażką

Spotkanie Młodego Biznesu, inaugurujące siódmą edycję  Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Małopolsce, przebiegało pod hasłem „O odwadze w biznesie … czyli jak oswoić lęk przed porażką”.
Myśl przewodnia obejmowała więc zagadnienia związane z ryzykiem podejmowanych decyzji biznesowych, motywacją do mierzenia się z wyzwaniami, przeciwstawiania się własnym obawom i wyciąganiem wniosków z porażek.
Dowiedzieliśmy się więcej o dążeniu do celu obok tradycyjnie zarysowanych schematów i zmierzaniu do sukcesu dzięki swojej aktywności i pomysłowości.

Spotkanie odbyło się 14 listopada 2016 r. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, a swoją obecnością uświetnili je nieszablonowi goście.
Był z nami Łukasz Jakóbiak, rozpoznawany najczęściej z prowadzenia talk-show 20m2. To jednak także wybitny mówca, prowadzący w całym kraju świetnie odbierane wykłady motywacyjne. Wykładał m.in. jako jeden z dwunastu najlepszych mówców na Festiwalu Inspiracji w 2014 i 2015 roku. Także w 2015 roku wystąpił dla ponad trzydziestotysięcznej publiczności obok Nicka Vujicica. Występował na Uniwersytecie Oxford i na prestiżowej konferencji TEDx.  Współpracował z gigantami polskiej przedsiębiorczości.
Cieszyliśmy się też z obecności Natalii Maczek, której firma M I S B H V podbija rynek odzieży streetwearowej. Jej ubrania noszą m.in: Rihanna i Kylie Jenner. Mimo, iż swoją działalność prowadzi w Krakowie, to zdążyła już pozyskać fanów w Paryżu, Mediolanie, a nawet Szanghaju. Twarzami jej kolekcji byli m.in. Ewa Władymiruk, Dominik Sadoch oraz Pat Bogusławski.
Trzeci nasz równie fascynujący gość to Marek Przystaś – twórca studia Duckie Deck, specjalizującego się w wytwarzaniu gier dla najmłodszych użytkowników urządzeń mobilnych. Celem jego zespołu jest wytwarzanie u dzieci tzw. „umiejętności społecznościowych”, sprzyjających sprawniejszej socjalizacji. Z gier, które stworzył, skorzystało już ponad 9 milionów dzieci na całym świecie.

2015

Biznes z pasją czyli zarabiaj robiąc to, co lubisz

Spotkanie Młodego Biznesu inaugurujące szóstą edycję Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Małopolsce odbyło się 16 listopada 2015 r. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. W 2015 roku towarzyszyło mu hasło „Biznes z pasją czyli zarabiaj robiąc to, co lubisz”. Przykłady wielu firm potwierdzają, że własny biznes może być nie tylko sposobem na zarabianie, ale również realizację swoich zainteresowań. Prowadzenie firmy wymaga energii, motywacji, wytrwałości i dużego zaangażowania, ale jeśli robimy to co lubimy, szanse na sukces są z pewnością znacznie większe.

Rozwijając swoje pasje, prowadząc własną firmę, można również pomagać innym, a nawet zmieniać świat na lepsze, do czego z pewnością przekonały uczestników Spotkania Młodego Biznesu zaproszeni prelegenci, w tym: Katarzyna Sawicz-Kryniger (InnovaLab Sp. z o.o.), Marek Kapturkiewicz (Innovation Nest – fundusz seed/VC), Mateusz Zmyślony (Grupa Eskadra), Sławomir Łuczywek (Firma Migam).

Program Spotkania Młodego Biznesu kierowany jest do osób młodych, zainteresowanych  założeniem własnej firmy lub poszukujących inspiracji i wsparcia motywacyjnego do samorozwoju, w tym w szczególności do studentów, absolwentów, a także uczniów  instytucji partnerskich.

2014

Jednak przedsiębiorcą nie trzeba się urodzić!

17 listopada 2014 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha – już po raz kolejny Galą Młodego Biznesu – zainaugurowany został Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Małopolsce. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Przedsiębiorczość ma wiele twarzy” i skierowane było do osób zainteresowanych rozwijaniem w sobie postaw przedsiębiorczych. Jak dyskutowano w trakcie Gali, taka aktywna postawa pomaga nie tylko realizować swoje pomysły biznesowe, ale i marzenia oraz pasje.

Paweł Motyl – Leadership Lab Director w ICAN Institute, doświadczony trener kadry menedżerskiej najwyższego szczebla – w autorskim wystąpieniu „Lęk przed porażką czy strach przed sukcesem – co ogranicza naszą przedsiębiorczość?” nawiązał do „zjawiska czarnego łabędzia” – czyli trudnych do przewidzenia, nieregularnie występujących zdarzeń o doniosłych konsekwencjach. W obecnym świecie, w którym obserwujemy niezwykle dynamiczny przepływ informacji, sprawdzone metody i dotychczas „przewidywalne” sytuacje coraz częściej zawodzą. Dlatego tak ważne jest ciągłe rozwijanie się i szukanie nowych rozwiązań. Tak szybki rozwój i zmiany dają jednocześnie szansę nowym firmom, które dzięki innowacyjnym pomysłom mogą szybko zdobyć silną pozycję na rynku.

Kolejno zrealizowano panel dyskusyjny prowadzony przez Łukasza Ciocha – twórcę LCmedia.pl, trenera, wykładowcę, specjalistę CSR, PR, media relations – pn. „Czy przedsiębiorcą trzeba się urodzić?” w którym wzięli udział znani goście: Małgorzata Błaszczyk – właścicielka i założycielka Galerii Strefa A, Anna Starmach – jurorka polskiej edycji MasterChef, autorka książki „Pyszne 25”, Kamila Sidor – współzałożycielka Geek Girls Carrots, Jarosław Bułka – Wiceprezes Zarządu Silvermedia Sp. z o.o. oraz Michał Frączek – twórca Materialination i Noname Agency. Prelegenci jednogłośnie wyrazili opinię, iż przedsiębiorcą wcale nie trzeba się urodzić. Ważna jest zdolność do podejmowania śmiałych i odważnych decyzji, podążanie za pasją oraz gotowość do zmian. Aby osiągnąć sukces konieczna jest również ciężka praca, determinacja i wiara we własny pomysł.

2013

Świadoma Przedsiębiorczość, czyli jak trwale budować, aby nie zbankrutować?

W 2013 roku Gala Młodego Biznesu zorganizowana została pod hasłem „Świadoma Przedsiębiorczość, czyli jak trwale budować, aby nie zbankrutować?”. Mając na uwadze niską przeżywalność firm, zauważono konieczność realizacji inicjatyw promujących „edukację przedsiębiorczości” – szczególnie w zakresie trwałości funkcjonowania przedsiębiorstw. Spośród firm, które zostały założone na bazie bezzwrotnych dotacji, bardzo duży odsetek przedsiębiorców kończy działalność po spełnieniu warunków utrzymania dotacji. Z przeprowadzonych m.in. przez WUP w Krakowie badań wynika, iż co piąta osoba prowadziła firmę przez okres krótszy niż jeden rok. Kolejne 29% zakończyło działalność po roku. Najwięcej osób zamykało działalność gospodarczą po około dwóch latach – 43%.

Prelegenci zaproszeni na wydarzenie, podjęli się wskazania przyczyn takiej sytuacji oraz omówienia możliwej do wdrożenia strategii działania w biznesie, tak aby minimalizować ewentualność bankructwa firmy. Dobrym przykładem było tutaj wystąpienie autorskie Marka Zubera  – uznanego polskiego ekonomisty, analityka rynków finansowych, felietonisty i eksperta – pn. „Realia rynku i trwałość funkcjonowania w biznesie”. Organizatorzy Gali zapewnili również możliwość skonfrontowania stanowisk zaproszonych gości (Leo Exter, Łukasz Dyląg, Przemysław Stanisz, Michał Dyrda) w trakcie panelu dyskusyjnego pn. „Filary stabilnego biznesu, czyli jak zbudować prężnie działającą firmę”. Rezultatem wspomnianej dyskusji była odpowiedź na pytanie: co jest kluczem do sukcesu w biznesie? Każdy z panelistów zdefiniował na podstawie własnych doświadczeń inną możliwą do realizacji ścieżkę kariery. Ostatni punkt programu odnosił się do analizy case study międzynarodowego środowiska start-upowego – autorstwa Leo Extera, międzynarodowego eksperta, założyciela portalu westartup.eu, przedsiębiorcę i mentora. W Gali udział wzięło ok. 120 uczestników, głównie młodych ludzi zainteresowanych rozpoczęciem przygody z biznesem.

2012

Kreatywni w biznesie

12 listopada 2012 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha odbyła się Gala Młodego Biznesu „Kreatywni w biznesie”. Wydarzenie to było adresowane do osób, które chciały dowiedzieć się, jakie możliwości daje wykształcenie w branżach kreatywnych.

Ciekawy program Gali, zaproszeni goście oraz autorskie wystąpienie pt. „Kreatywność w biznesie i życiu” Miłosza Brzezińskiego – konsultanta biznesowego zajmującego się głównie psychologią biznesu, autora książek i artykułów dotyczących zachowania się ludzi w biznesie, międzynarodowego coacha – było niewątpliwie inspiracją dla młodych osób do wykorzystywania swoich pomysłów w celu zakładania własnej działalności gospodarczej.

Formuła Gali przewidywała również dyskusję między zaproszonymi gośćmi oraz uczestnikami wydarzenia, co dało możliwość uszczegółowienia ciekawych zagadnień. Była to doskonała okazja do spotkania z osobami z branży, które z sukcesem rozwijają swoje firmy, a więc praktycznego poznania perspektyw rozwoju kariery w tym sektorze. Podczas panelu dyskusyjnego „Własny pomysł na biznes w branżach kreatywnych. Dlaczego warto być na tak?” z udziałem przedsiębiorców działających w tych branżach, uczestnicy Gali dowiedzieli się jak wyglądały początki ich działalności, co pomogło im osiągnąć sukces, dlaczego właśnie branże kreatywne okazały się strzałem w dziesiątkę? W panelu wzięli udział m.in.: Robert Majkut – designer, założyciel i Dyrektor Generalny studia Robert Majkut Design, Jakub Krzych – współzałożyciel i lider projektu Estimote, Joanna Majewska – architekt wnętrz z wykształcenia, startupowiec z zamiłowania, Michał Wendrowski – wynalazca technologii, na której bazuje Rublon.

Uczestnicy Gali mogli również obejrzeć towarzyszącą spotkaniu wystawę prac studentów Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

2011

Zainwestuj w siebie!

14 listopada 2011 roku Centrum Dydaktyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie gościło  uczestników pierwszej edycji Gali Młodego Biznesu, która zainaugurowała Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Małopolsce. Spotkanie koncentrowało się na tematyce rozwoju innowacyjnych start-upów w południowej Polsce. W ramach Gali odbyła się giełda start-upów, ogłoszono również wyniki konkursu „Małopolski Inkubator Pomysłowości”, w którym brali udział doktoranci małopolskich uczelni posiadający pomysł na innowacyjny biznes. Zwyciężczynią konkursu, ale także giełdy start-upów została Katarzyna Sawicz-Kryniger, doktorantka Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, która zaprezentowała pracę konkursową pt. „Technologia chemicznego znakowania materiałów na bazie tworzyw sztucznych w celu ich identyfikacji oraz ochrony przed nieuczciwą konkurencją”.

Do udziału w Gali oraz dyskusji zaproszeni zostali eksperci: Francis Skrobiszewski, US-Polish Trade Council Washington DC, ekspert Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A., Tomasz Pyrć, Członek Zarządu CC Poland Plus Sp. z o.o., dr Stanisław Grygierczyk, Park Naukowo-Technologiczny Euro-Centrum sp. z o.o. Całość programu moderował Mariusz Tomaka, Prezes Polsko-Amerykańskiej Rady Współpracy. Gala była również wydarzeniem towarzyszącym I Forum Nowej Gospodarki.